Dietetyk Anna Okoń | Makowiec na kruchym spodzie (wegański, bezglutenowy, przepyszny)
15667
single,single-post,postid-15667,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
IMG_8672

Makowiec na kruchym spodzie (wegański, bezglutenowy, przepyszny)

Nie możecie zjeść tradycyjnego makowca z jajkami, nabiałem i pszenicą? Mam bardzo dobrą wiadomość, ten makowiec nie odbiega smakiem od tradycyjnych wypieków i nie jest trudny w wykonaniu. Warto wyposażyć się w maszynkę do mielenia mięsa (lub mocny blender).

Według mnie, najlepiej smakuje po 1-2 dniach od przygotowania, szczególnie jeżeli jest przechowywany w chłodnym miejscu.

A czy wiecie, że mak warto wykorzystywać częściej w naszej kuchni, niż tylko w okresie świątecznym? Jest bogatym źródłem wapnia (aż 1438mg w 100g maku, czyli 144% dziennego zapotrzebowania). Dodatkowo znajdziemy w nim tiaminę, kwas foliowy, witaminę B6, magnez, fosfor, cynk, miedź, mangan, żelazo oraz fosfor.

Jak ze wszystkim i tu warto zachować umiar, ponieważ w 100g jest 525kcal. Jedna, dwie łyżki do potraw w zupełności wystarczą. Maku nie powinny jeść dzieci poniżej 2 roku życia oraz osoby, które mają problemy z uchyłkami.

IMG_8648

Czas wykonania:

Spód: 5min przygotowania + 10 minut pieczenia

Masa makowa: gotowanie maku 25 minut (dzień wcześniej); przygotowanie masy: 20minut,   pieczenie: 40minut

 

Składniki na dużą keksówkę lub dużą tortownicę (27cm)

Spód i kruszonka:

  • Mąka migdałowa 300g
  • Mąka kokosowa 65g
  • Skrobia ziemniaczana 75g
  • Soda oczyszczona 1 łyżeczka
  • Olej kokosowy 165g
  • Syrop klonowy 100g
  • Szczypta wanilii (lub ekstraktu albo cukru z wanilią)

Masa makowa:

  • Mak niebieski 180g (ok 1,5 szklanki)
  • Olej kokosowy 60g
  • Syrop klonowy 150g
  • 1 banan, dojrzały
  • 1 łyżka zmielonego siemienia lnianego (lub nasion chia) + 3 łyżki wrzątku
  • Mielone migdały 4 łyżki
  • Migdały obrane ze skórki 2 łyżki
  • Wiórki kokosowe 2 łyżki
  • Rodzynki 70g
  • Sok z cytryny 2 łyżki
  • Dżem wiśniowy (bez dodatku cukru) 100g
  • Gorzka czekolada 50g
  • Skórka z ½ pomarańczy
  • Aromat migdałowy 5 kropli (lub likier amaretto 2 łyżki)

Sposób wykonania:

Spód i kruszonka:

  1. Olej kokosowy rozpuść razem z syropem klonowym i wanilią.
  2. Mąki przesiej do jednej miski, dodaj sodę.
  3. Do miski z mąką dodaj mieszankę oleju i syropu, wymieszaj do uzyskania plastycznego ciasta.
  4. Nagrzej piekarnik do 175*C.
  5. Foremkę do ciasta (u mnie długa keksówka, około 40cm) wyłóż papierem do pieczenia.
  6. Połowę masy wyłóż na dno, dokładnie ugnieć na grubość około 1 cm.
  7. Piecz około 10 minut, do lekkiego zezłocenia. Wyjmij i nie wyciągaj z foremki. Odstaw na minimum 20 minut.

Masa makowa:

  1. Dzień przed pieczeniem, zalej mak ok 3-4 szklankami wody i gotuj przez 30 minut. Zostaw na noc w wodzie, rano odsącz na drobnym sitku.
  2. Odsączony mak zmiel dwukrotnie w maszynce do mielenia, za drugim razem możesz dodać rodzynki i razem zemleć.
  3. Zmielone siemię lniane wymieszaj z 3 łyżkami gorącej wody, odstaw na 5 minut. Następnie zmiksuj blenderem na gładko razem z bananem, syropem i miękkim, ciepłym olejem kokosowym i gorzką czekoladą..
  4. Dodaj mieszankę bananową do maku i wymieszaj. Dodaj sok z cytryny, dżem, wiórki, tarte migdały, pokrojone obrane migdały, skórkę z pomarańczy i aromat migdałowy (lub likier).
  5. Piekarnik nagrzej do 175*C.
  6. Masę makową wyłóż na przygotowany spód, piecz około 30 minut.
  7. Po tym czasie wyjmij ciasto, dodaj kruszonkę i wstaw na kolejne 10 minut.
  8. Wyjmij, wystudź i przechowuj w chłodnym miejscu.
  9. Najlepiej smakuje po 1-2 dniach od upieczenia.
  10. Możecie też dodać lukier, zrobiony ze sproszkowanego ksylitolu lub erytrytolu, odrobiny wody i aromatu migdałowego.

Wartości odżywcze (dla całości):

Energia: 7240kcal

Białko: 137g

Tłuszcz: 530g

Węglowodany: 449g’

Błonnik: 130g

 

Dla jednego z 20 kawałków:

Energia: 362kcal

Białko:7g

Tłuszcz: 26,5g

Węglowodany: 22,5g

Błonnik: 6,5g

IMG_8651