Dietetyk Anna Okoń | Kruche pierniczki w stylu szwedzkich pierników Pepparkakor (wegańskie, bezglutenowe)
15663
single,single-post,postid-15663,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
pierniki

Kruche pierniczki w stylu szwedzkich pierników Pepparkakor (wegańskie, bezglutenowe)

Pierniczki przypominają w smaku i konsystencji szwedzkie pierniki Pepparkakor.

Ciastka te idealnie sprawdzą się u alergików, ponieważ nie ma w nich jajek, glutenu ani nabiału, za to jest dużo smaku 🙂 .

Dodatkowo słodzone są melasą karobową, a jest ona zdrowszym zamiennikiem białego cukru.

 

Dlaczego warto używać melasy karobowej w wypiekach zamiast cukru?

Melasa ma postać gęstego syropu o czekoladowej barwie i karmelowym posmaku. Pomimo, że tak jak biały cukier to też jest produkt bogaty w cukry proste, to kaloryczność melasy jest nieco niższa niż sacharozy, a jednocześnie jest od niej słodsza, dzięki czemu obniżamy kaloryczność i zawartość cukrów prostych za jednym razem. Jednak używajmy jej z głową i nie polewajmy nią wszystkiego dookoła .

 

Oprócz tego, melasa zawiera sporo składników mineralnych, takich jak wapń, miedź, żelazo, fosfor, potas i witaminy z grupy B (B1, B2, B3).

Dzięki swojej ciemnej barwie, dodaje naszym wypiekom pięknego koloru. Jest też produktem, który bardzo rzadko alergizuje, dlatego dodatek melasy lub sproszkowanego karobu może zastąpić kakao w wypiekach dla alergików.

pierniki 1

Pierniczki:

Ilość: 30 sztuk

Czas wykonania: 30 minut

 

Składniki:

  • Olej kokosowy 80g
  • Syrop klonowy 70g
  • Melasa karobowa 70g
  • Mieszanka mąk bezglutenowych * 360g
  • ½ łyżeczki sody
  • Szczypta soli
  • 1,5 łyżki przyprawy piernikowej **
  • 0,5 łyżki imbiru w proszku
  • Szczypta cukru z wanilią

 

*możesz przygotować własną mieszankę, ja zrobiłam swoją z: 165g mąki z ryżu brązowego, 120g skrobi ziemniaczanej, 75g mąki z ryżu kleistego (lub 35g mąki z ryżu białego i 35g skrobi ziemniaczanej), ½ łyżeczki gumy guar

 

**wybieraj mieszanki bez dodatku cukru i mąki, lub zrób swoją z 3 łyżeczek imbiru, 1,5 łyżeczki cynamonu,1/3  łyżeczki goździków i 1/3 łyżeczki gałki muszkatołowej

 

Sposób wykonania:

  1. Olej kokosowy wymieszaj razem z syropem klonowym i melasą i podgrzej na małym ogniu do rozpuszczenia.
  2. Mieszankę mąk wymieszaj w misce z sodą, solą i przyprawami.
  3. Wlej olej z melasą i syropem do mąki i łyżką połącz ze sobą.
  4. Rękami ugnieć ciasto do uzyskania zwartej masy (ciasto może wydawać się tłuste).
  5. Ułóż ciasto pomiędzy 2 warstwami papieru do pieczenia i rozwałkuj na grubość około 5mm.
  6. Rozwałkowane ciasto włóż na 5-10 minut do lodówki lub wystaw na dwór, dzięki temu łatwiej będzie wycinać pierniki.
  7. Nagrzej piekarnik do 175*C.
  8. Foremkami wytnij ciastka i ułóż na blaszce wyłożonej papierem. Ciastka nie rosną, dlatego mogą leżeć blisko siebie.
  9. Piecz około 10-12 minut, po wyciągnięciu odczekaj następne 10 i dopiero po tym czasie przełóż je z blaszki na raszki do studzenia.
  10. Ciastka po ostudzeniu robią się kruche. Możesz je przechowywać przynajmniej przez tydzień w suchym pojemniku, ale myślę, że mogą leżakować i dłużej (jeżeli wcześniej nie znikną).

 

Wartości odżywcze dla całości:

Energia:2400 kcal

Białko: 19g

Tłuszcz: 83g

Węglowodany: 391g

Błonnik: 13,4g

 

Wartości dla 3 pierników (jeżeli upieczemy z tej porcji 30 sztuk)

Energia: 240kcal

Białko: 1,9g

Tłuszcz: 8,3g

Węglowodany: 39,1g

Błonnik: 1,3g